.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پاسخ وزير كار به انتقاد ناطق نوري

در پی انتقادات حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری از طرح بنگاه‌های زودبازده؛ محمد جهرمی وزیر كار دولت نهم که بانی و حامی اصلی این طرح محسوب می‌شود و انتقادات گسترده کارشناسان از این طرح را همواره مردود دانسته با نگارش نامه‌ای به ناطق نوری کوشید به ابهامات وی پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار شمال نیوز، متن کامل نامه جهرمی به ناطق نوری که روز شنبه منتشر شد، به شرح زیر است:

همان‌طور که مستحضرید سخنرانی شما در همایش بانکداری اسلامی در رسانه‌های گوناگون بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. برخی از رسانه‌ها مخالفت حضرت‌عالی با بنگاه‌های زودبازده را از منظر کار کارشناسی و بازرسی انجام شده توسط دفتر بازرسی مقام معظم رهبری منعکس می‌كنند.

خواهشمند است دستور فرمایید در صورت انجام چنین ارزیابی از طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده به‌منظور اصلاح امور و برطرف کردن ضعف‌ها به وزارت کار و امور اجتماعی منعکس نمایند و در صورت عدم انجام بازرسی علمی و میدانی به پیوست گزارش اولیه و میدانی مشاوران بانک مرکزی که با 180 نفر کارشناس در قالب 60 گروه کاری به 314 شهرستان عزیمت نموده‌اند و با 490 هزار کیلومتر پیمایش عملیاتی برای مشاهده و راستی‌آزمایی تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی انجام گرفته است، جهت اطلاع ارسال می‌شود.

هر چند در این گزارش از لحاظ تعداد واحدهای دارای انحراف با گزارش کارشناسان وزارت کار و اموراجتماعی که مشاوران فوق و نمایندگان بانک مرکزی را همراهی می کردند مغایرت دارد. اما همان‌گونه که در گزارش منعکس است از کل تسهیلات پرداخت شده طی سه سال گذشته جمعاً 4.1 درصد انحراف وجود دارد و از کل تعداد واحدها فقط 1.3 درصد به دلایل مختلف تعطیل دائم شده‌اند که نشان از موفقیت طرح حتی در مقایسه با کشورهای گوناگون دارد.

برای مزید اطلاع این طرح فقط مختص بنگاه‌های کوچک نبوده است، بلکه به واحدهای بزرگی که از لحاظ سرمایه در گردش و مواد اولیه دچار مشکل شده و در صورت عدم تأمین منجر به تعطیلی و بیکاری کارگران می شدند شامل شد و یا واحدهای بزرگ و متوسط که با پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد روبرو بوده و با تأمین باقی‌مانده سهم تسهیلات سریعتر به بهره‌برداری می رسند همانند کارخانجات سیمان که با تأخیر بیش از حد در بهره برداری روبرو بوده‌اند تسهیلات بنگاه‌های زودبازده دریافت و باعث رونق تولید و اشتغال شده است و همچنین توسعه واحدهای موجود (کوچک، متوسط و بزرگ) که با وجود مدیریت خوب و کارگران فعال محصولی مناسب و با رقابت در بازار تولید می کنند پرداخت تسهیلات شده است. به‌طور کلی از سهم کل تسهیلات پرداخت شده توسط بانک‌ها که کمتر از 10 درصد تسهیلات پرداختی سالانه آنان است 51 درصد به طرح‌های صنایع و معادن، 20 درصد به کشاورزی و بقیه به گردشگری، ساختمان و خدمات پرداخت شده است که عملاً در کاهش اشتغال طی سه ساله گذشته بر اساس آمار مرکز آمار و بانک مرکزی موثر بوده است.

جناب آقای ناطق نوری
مقایسه این برنامه با طرح دولت‌های گذشته در پرداخت مبلغ سه یا پنج میلیون تومان به هر فرد بیکار از لحاظ شکلی و محتوایی اشتباه است، برای اینکه این تسهیلات به کارآفرینان و براساس طرح مشخص با توجیه فنی و اقتصادی و دارای اهلیت اجرای متقاضی و یا متقاضیان قابل پرداخت است و به‌صورت تکلیفی برای بانک‌ها نیست بلکه بانک‌ها مختارند طرح بدون توجیه فنی و اقتصادی را نپذیرند که رد 14 درصد از کل طرح‌های ارائه شده به بانک‌ها گواه این مدعاست.

حتماً تصدیق می فرمایید مؤلفه کاهش بیکاری به متغیرهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و ... به ویژه هماهنگی دستگاه‌های گوناگون برمی‌گردد و اگر طرح و برنامه‌ای توانسته باشد بیشترین هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی را به‌وجود آورد، حتماً راه پر زحمت و دشواری را طی کرده است.

لازم به توضیح است در دو دهه اخیر این نوع برنامه‌ها در بسیاری از کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه به‌عنوان حلال مشکلات اشتغال و همچنین انعطاف پذیری ـ رقابت پذیری، کارآفرینی و ارزش افزوده بنگاه‌های در حال اجراست.

به اطلاع می‌رساند گزارش کامل بانک مرکزی هر چند با تأخیر مجبور به انتشار هستند (مستندات ثبت است) اما خوشبختانه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم در حال بررسی علمی بنگاه‌های زودبازده است و در آینده نزدیک نتایج بررسی خود را اعلام می کند و همچنین طی مذاکره با بازرسی کل کشور، علاقه‌مندی آنان را برای بررسی مشترک جلب كرده‌ایم که ان‌شاءالله در آینده نزدیک این بررسی هم شروع شود.

در پایان وزارت کار و امور اجتماعی به منظور بررسی اثربخشی این طرح در اشتغال، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه، توزیع مناسب‌تر امکانات به مناطق محروم و همچنین ارزش افزوده واحدهای اقتصادی، آمادگی هر نوع همکاری با مراکز نظارتی رسمی، غیر رسمی و دفتر بازرسی مقام معظم رهبری دارد.

امیدوارم با حمایت از این نوع طرح‌ها و کمک به رفع نواقص آن، معضل بیکاری جوانان عزیز به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را با کمک همه دستگاه‌ها و مردم خوب و همیشه در صحنه حل کنیم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.051 seconds.